Analitik Rubrikler
PÇ 1 – Mesleğe dair temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olma
Ölçüt (% ağırlık) | Üstün (85-100) | Yetkin (70-84) | Gelişmekte (60-69) | Eksik (< 60) |
Kavramsal Bilgi (%30) | Temel kavram ve teorileri tüm boyutlarıyla doğru göstermektedir. | Temel kavramların çoğunu doğru göstermektedir. | Kavramları kısmen doğru göstermektedir. | Kavramsal hatalar göstermektedir. |
Uygulamalı Beceriler (%35) | İşlem, kayıt ve raporlama adımlarını eksiksiz göstermektedir. | Temel adımları doğru göstermektedir; küçük eksikler vardır. | İşlemlerde tutarsızlık göstermektedir. | Uygulama yapamamakta veya hatalı göstermektedir. |
Güncellik (%20) | Son mevzuat/değişiklikleri doğru göstermektedir. | Güncel bilgileri kısmen göstermektedir. | Güncel bilgilere sınırlı göstermektedir. | Güncel bilgi eksik göstermektedir. |
Kaynak Kullanımı (%15) | Akademik ve sektörel kaynakları çeşitli biçimde göstermektedir. | Uygun kaynak kullanımı göstermektedir. | Kaynak çeşitliliği zayıf göstermektedir. | Kaynak atfı hataları göstermektedir. |
PÇ 2 – İş sağlığı, çevre ve kalite bilinci
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
İSG Mevzuatına Uyum (%35) | İSG kurallarını eksiksiz göstermektedir. | Temel İSG kurallarını doğru göstermektedir. | Kuralları kısmen göstermektedir. | İSG bilinci yetersiz göstermektedir. |
Çevre Duyarlılığı (%25) | Sürdürülebilir uygulamaları kapsamlı göstermektedir. | Temel çevre duyarlılığı göstermektedir. | Çevresel etkileri sınırlı göstermektedir. | Çevre boyutu ihmal göstermektedir. |
Kalite Süreci Katılımı (%25) | Süreç adımlarını ve iyileştirmeyi net göstermektedir. | Süreç adımlarını doğru göstermektedir. | Süreçte rolünü sınırlı göstermektedir. | Süreç bilgisi eksik göstermektedir. |
Staj Gözlem Raporu (%15) | Riskleri ve önlemleri ayrıntılı göstermektedir. | Riskleri doğru göstermektedir. | Risk tanımları yüzeysel göstermektedir. | Risk farkındalığı göstermemektedir. |
PÇ 3 – Güncel gelişmeleri izleyebilme ve uygulayabilme
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Kaynak Tarama (%30) | Çoklu güncel kaynağı sistemli göstermektedir. | Yeterli kaynak taraması göstermektedir. | Kaynak çeşitliliği sınırlı göstermektedir. | Kaynak yetersiz göstermektedir. |
Analiz ve Yorum (%40) | Trendleri derinlemesine analiz ederek sonuç göstermektedir. | Temel eğilimleri doğru göstermektedir. | Analiz yüzeysel göstermektedir. | Analiz hatalı veya yok göstermektedir. |
Uygulamaya Aktarım (%30) | Güncel bilgiyi somut öneriye dönüştürerek göstermektedir. | Bilgiyi sınırlı uygulamaya göstermektedir. | Uygulama bağlantısı zayıf göstermektedir. | Uygulamaya aktaramamakta göstermektedir. |
PÇ 4 – Bilişim teknolojilerini etkin kullanma
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Yazılım Yetkinliği (%40) | İleri düzey fonksiyonları hatasız göstermektedir. | Temel fonksiyonları doğru göstermektedir. | Fonksiyonları kısmen göstermektedir. | Yazılımı kullanamamakta göstermektedir. |
Veri Doğruluk (%30) | Çıktıları tutarlı ve hatasız göstermektedir. | Küçük veri hataları göstermektedir. | Veri doğruluğu düşük göstermektedir. | Yanlış veri/sonuç göstermektedir. |
Sunum Kalitesi (%30) | Dosya formatı, görsellik ve açıklamayı üst düzey göstermektedir. | Sunum yeterli göstermektedir. | Sunum sınırlı göstermektedir. | Sunum anlaşılmaz göstermektedir. |
PÇ 5 – Analitik ve eleştirel düşünme becerisi
(Örnek rubrik, ayrıntı yukarıda verilmişti; burada tekrar edilmedi.)
PÇ 6 – Etkin sözlü ve yazılı iletişim
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Sunum Yapısı (%30) | Akış ve mantık bütünlüğünü üst düzey göstermektedir. | Mantıklı akış göstermektedir. | Akışta kopukluk göstermektedir. | Düzen yok göstermektedir. |
Dil ve Üslup (%25) | Terminoloji doğru, dil akıcı göstermektedir. | Terminoloji yeterli göstermektedir. | Dil hataları göstermektedir. | Anlaşılmaz dil göstermektedir. |
Görsel/İşitsel Destek (%20) | Görselleri etkili ve özgün göstermektedir. | Görselleri yeterli göstermektedir. | Görsel seçimi zayıf göstermektedir. | Görsel destek yok göstermektedir. |
Etkileşim (%25) | Soruları net yanıtlayarak dinleyici etkileşimi göstermektedir. | Soruları yeterli göstermektedir. | Yanıtlar sınırlı göstermektedir. | Etkileşim kuramamakta göstermektedir. |
PÇ 7 – Ekip çalışmasına dayalı problem çözme
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Görev Paylaşımı (%30) | Rol dağılımını net belgelemiş göstermektedir. | Görev dağılımı kabul edilir göstermektedir. | Paylaşım dengesiz göstermektedir. | Rol belirsiz göstermektedir. |
Ortak Karar Alma (%30) | Karar sürecini şeffaf belgeleyerek göstermektedir. | Karar süreci kısmen göstermektedir. | Karar sürecinde kopukluk göstermektedir. | Karar süreci yok göstermektedir. |
Sonuç Üretimi (%40) | Takım çıktısı eksiksiz, yenilikçi göstermektedir. | Çıktı hedefi karşılamakta göstermektedir. | Çıktı kısmen yeterli göstermektedir. | Çıktı hedef dışı göstermektedir. |
PÇ 8 – Kariyer planlama ve yaşam boyu öğrenme bilinci
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Kariyer Hedef Belirleme (%35) | SMART hedefleri ayrıntılı göstermektedir. | Hedefleri net göstermektedir. | Hedefleri genel göstermektedir. | Hedef belirsiz göstermektedir. |
Gelişim Planı (%35) | Kurs, sertifika, ağ stratejilerini zamanlı göstermektedir. | Gelişim adımlarını göstermektedir. | Plan yüzeysel göstermektedir. | Plan eksik göstermektedir. |
Geribildirim Kullanımı (%30) | Danışman geribildirimini uygulayarak ilerleme göstermektedir. | Geribildirimi kısmen göstermektedir. | Geribildirim sınırlı göstermektedir. | Geribildirim almamakta göstermektedir. |
PÇ 9 – Etik değerler ve toplumsal sorumluluk
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Etik Analiz (%40) | Etik ikilemleri derinlemesine göstermektedir. | Etik ilkeleri doğru göstermektedir. | Analiz yüzeysel göstermektedir. | Etik ilke hatalı göstermektedir. |
Toplumsal Proje Katılımı (%30) | Rol ve katkıyı ölçülebilir biçimde göstermektedir. | Katılımı belgelemekte göstermektedir. | Katılım sınırlı göstermektedir. | Katılım yok göstermektedir. |
Düşünsel Yansıma (%30) | Kişisel etik gelişimi kanıtlı göstermektedir. | Yansıtıcı yorum göstermektedir. | Yansıma yüzeysel göstermektedir. | Yansıma yok göstermektedir. |
PÇ 10 – Yabancı dil kullanarak iletişim kurma
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Dil Doğruluğu (%40) | Gramer ve kelime seçimini hatasız göstermektedir. | Küçük hatalarla akıcı göstermektedir. | Gramer hataları göstermektedir. | Dil yetersiz göstermektedir. |
İçerik Uygunluğu (%30) | Konuyu yabancı dilde derinlemesine göstermektedir. | Konuyu yeterli göstermektedir. | İçerik sınırlı göstermektedir. | İçerik alakasız göstermektedir. |
Sunum Akıcılığı (%30) | Akıcı telaffuz ve vurgu göstermektedir. | Anlaşılır akıcılık göstermektedir. | Akıcılıkta zorluk göstermektedir. | Anlaşılmaz göstermektedir. |
PÇ 11 – Yönetim ve organizasyon kavramlarına hâkimiyet
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Kavram Doğruluğu (%40) | Teorileri kapsamlı göstermektedir. | Temel teorileri doğru göstermektedir. | Kavramlarda eksik göstermektedir. | Kavram hatalı göstermektedir. |
Model Uygulama (%35) | Teoriyi senaryoya uygun göstermektedir. | Uygulama kısmen göstermektedir. | Uygulama yüzeysel göstermektedir. | Uygulama yok göstermektedir. |
Eleştirel Değerlendirme (%25) | Model sınırlılıklarını eleştirel göstermektedir. | Sınırlılıkları temel göstermektedir. | Değerlendirme yüzeysel göstermektedir. | Değerlendirme yok göstermektedir. |
PÇ 12 – Temel işletme süreçlerine ilişkin bilgi
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Süreç Tanımı (%30) | Süreç adımlarını ayrıntılı göstermektedir. | Süreç adımlarını doğru göstermektedir. | Tanım yüzeysel göstermektedir. | Tanım hatalı göstermektedir. |
Finansal Hesaplama (%40) | Hesaplamaları hatasız göstermektedir. | Küçük hata ile doğru göstermektedir. | Hesaplarda tutarsızlık göstermektedir. | Hesaplama hatalı göstermektedir. |
Raporlama (%30) | Sonuçları standartlara uygun göstermektedir. | Raporlama yeterli göstermektedir. | Raporlama eksik göstermektedir. | Raporlama yok göstermektedir. |
PÇ 13 – Disiplinlerarası ilişkilendirme becerisi
Ölçüt | Üstün | Yetkin | Gelişmekte | Eksik |
Alanlararası Bağ Kurma (%45) | İşletme ile diğer disiplinler arası özgün bağ göstermektedir. | Temel bağları doğru göstermektedir. | Bağlar sınırlı göstermektedir. | Bağ kuramamaktadır. |
Kaynak Çeşitliliği (%25) | Birden çok disipline ait kaynağı titiz göstermektedir. | Yeterli kaynak göstermektedir. | Kaynak sayısı sınırlı göstermektedir. | Kaynak yetersiz göstermektedir. |
Çıkarım Tutarlılığı (%30) | Disiplinler arası sentezi mantıklı göstermektedir. | Çıkarımlar yeterli göstermektedir. | Çıkarımlar yüzeysel göstermektedir. | Çıkarımlar tutarsız göstermektedir. |