Kalite
Harita Mühendisliği Bölümü'nün
2024 yılı Birim İç Değerlendirme Raporu için tıklayınız.
Harita Mühendisliği Bölümü PUKÖ Döngüsü
Mersin Üniversitesi Harita Mühendisliği Bölümü’nde 2025 yılında yapılandırılan Sürekli İyileştirme Süreci, PUKÖ (Planla – Uygula – Kontrol Et – Önlem Al) döngüsü esas alınarak tanımlanmıştır. Bu sistem, tüm eğitim-öğretim ve kalite yönetim süreçlerini içeren bir çerçeve sunmakta ve bölüm paydaşlarının aktif katılımını içermektedir.
Sistem dört ana çevrimden oluşmaktadır: Dönem İçi (Ç1), Dönem Sonu (Ç2), Yıl Sonu (Ç3) ve Yıllar Sonu (Ç4) çevrimleri. Her çevrim, özel veri kaynakları, sorumlu komisyonlar ve belirli karar üretim süreçlerine sahiptir.
Ç1 – Dönem İçi Çevrimi (Planla – Uygula)
Sorumlu Birim: Eğitim-Öğretim Komisyonu
Amaç: Dönem içinde öğretim faaliyetlerinin planlandığı gibi yürüyüp yürümediğini takip etmek, öğrenci ve öğretim elemanı geri bildirimlerini toplamak
Yöntemler:
Dönemsel memnuniyet anketleri
Öğrenci buluşmaları
Web tabanlı dilek–şikayet formları
Staj dosyası değerlendirmeleri
İşleyiş:
Geri bildirimler Eğitim-Öğretim Komisyonu tarafından sınıflandırılır.
Tespit edilen iyileştirme alanları Bölüm Kurulu’na sunulur.
Bölüm Kurulu onaylı iyileştirme önerileri bir sonraki dönem için uygulanmak üzere ilgili öğretim elemanlarına bildirilir.
Ç2 – Dönem Sonu Çevrimi (Kontrol Et)
Sorumlu Birimler: Eğitim-Öğretim Komisyonu + Birim Kalite Temsilcisi
Amaç: Program çıktılarının her biri için öğrenci öğrenme düzeyini ölçmek ve analiz etmek
Veri Kaynakları:
Ders başarı istatistikleri
Ders değerlendirme anketleri
Ders sonu raporları
Yeni mezun anketi
İşleyiş:
Ders bazlı öğrenim çıktısı ↔ program çıktısı eşleştirme tabloları kullanılarak analiz yapılır.
Her ders için başarı grafikleri ve sözel değerlendirme oluşturulur.
Tespit edilen sorunlar Eğitim Öğretim Komisyonu’nda analiz edilir.
Gerekirse, Birim Kalite Temsilcisi aracılığıyla içerik veya yöntem iyileştirmesi önerilir.
Sonuçlar bir sonraki dönem başında öğretim elemanlarına ve bölüm kuruluna raporlanır.
Ç3 – Yıl Sonu Çevrimi (Kontrol Et – Önlem Al)
Sorumlu Birimler: Eğitim-Öğretim Komisyonu + Mezuniyet ve Mezun İzleme Komisyonu + Kalite Birim Temsilcisi
Amaç: Eğitim Amaçlarının (EA) karşılanma düzeyini dış paydaş katkısıyla izlemek
Veri Kaynakları:
Mezun anketleri
İşveren anketleri
İşleyiş:
Anket sonuçları, her EA ile ilişkilendirilerek analiz edilir.
Sonuçlar Eğitim Komisyonu’nda görüşülür ve raporlanır.
Kalite Komisyonu bu analizleri EA düzeyinde tartışır.
EA’ların yeterince karşılanmadığı durumlarda neden–sonuç analizi yapılır.
Sorunun PÇ düzeyinde mi yoksa EA düzeyinde mi olduğu belirlenerek ilgili çevrim (Ç2 veya Ç4) devreye alınır.
Ç4 – Yıllar Sonu Çevrimi (Planla – Önlem Al)
Sorumlu Birimler: Eğitim-Öğretim Komisyonu + Birim Kalite Temsilcisi + Bölüm Kurulu
Amaç: Eğitim Amaçları ve Program Çıktılarının güncellenmesi ihtiyacını değerlendirmek
Veri Kaynakları:
Ç3 çıktıları
Mezun / işveren anketleri
Ders başarı analizleri
İşleyiş:
Eğitim Amaçlarında güncelleme gereksinimi tespit edilirse, Sürekli İyileştirme Çalıştayı (SİÇ) düzenlenir.
İç ve dış paydaş katılımıyla yeni EA ve PÇ taslakları hazırlanır.
Eğitim Komisyonu önerileri son hâline getirerek Bölüm Kurulu onayına sunar.
Yeni EA ve PÇ yapısına uygun ders izlenceleri ve içerikler düzenlenerek sistem güncellenir.